منطقه سینمایی

تازه ترین اخبار سینمای ایران و جهان

منطقه سینمایی

تازه ترین اخبار سینمای ایران و جهان

۲۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فیلم ها و سریال های ساخته شده تاکنون هریک در مکان خاصی که توسط تیم تولید کننده محتوا مشخص میشود، فیلمبرداری شده اند. ممکن است که فیلم ها و سریال ها در مکان های متعددی و حتی در کشور های متفاوتی فیلمبرداری شده باشند. جهان به عنوان پس زمینه ای وسیع برای بسیاری از فیلم ها و سریال ها عمل می کند. به صورت کلی انتخاب مکان فیلمبرداری برای ساخت فیلم و سریال، امری پیچیده و شامل عوامل مختلفی است.

اگر بخواهیم طبقه بندی کنیم مهم ترین امر در انتخاب لوکشین داستان و فیلمنامه میباشد. مکانی که در آن فیلمبرداری انجام میشود میبایست با فضای داستانی تعریف شده هماهنگ باشد تا که بتواند حال و هوای خوبی را به ببینندگان منتقل کند. به عنوان مثال اگر که خط داستانی مربوط به اتفاقاتی که در یک شهر یا روستان اتفاق می افتد باشد، میبایست مکان فیلمبردازی نیز در شهر و یا روستای کوچکی انجام پذیرد.

از جمله دیگر عوامل تاثیرگذار در انتخاب مکان فیلمبرداری میتوان به میزان بودجه تعیین شده اشاره کرد. هزینه های مربوط به اجرای فرایند فیلمبرداری از جمله حمل و نقل عوامل و تجهیزات، اجاره مکان استقرار، امکانات خدماتی و رفاهی و مجوز های رسمی براساس بودجه در نظر گرفته شده پرداخت خواهند شد. امکانات موجود در لوکیشن نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. از جمله آنها میتوان به نورپردازی، دکور، تجهیزات و نیروی کار ماهر اشاره کرد. وجود تمامی این موارد میتوان به انجام سریع تر امور کمک بسزایی داشته باشد.

از دیگر موارد میتوان به قوانین و مقررات مربوط به هر مکان و لوکیشن اشاره کرد. قوانین وضع شده مربوط به فیلمبرداری در مناطق متفاوت میتواند که تفاوت بسزایی داشته باشد. به همین منظور برای انتخاب میبایست که فاکتور های متفاوتی در نظر گرفته شود و در صورت سهولت برای تولید کننده، اقدام به اخذ مدارک لازمه کنند. اگر که مدارک لازمه تهیه نشوند امکان بروز مشکلات و حتی توقف پروژه وجود خواهد داشت. در ادامه به معرفی لوکیشن های فیلمبرداری برخی از فیلم و سریال ها خواهیم پرداخت.

  • رضا احدی
  • ۰
  • ۰

راتین تومیتوز

اگر شما نیز عاشق دنیای فیلم و سریال هستید احتمالا نام راتن تومیتوز را شنیده ‌اید؛ همچنین لازم به ذکر است که تماشا فیلم و سریال یکی از مواردی است که می توانید در اوقات و فراغت خود آن را پر کنید؛ اغلب اوقات وقتی شما یک فیلم یا حتی یک سریال را در گوشی یا کامپیوتر خود در گوگل سرچ می کنید متوجه این خواهید شد که فیلم و سریال شما دارای یک سری امتیازهایی است که شما ترغیب می شوید فیلم یا سریالی را تماشا کنید که این امتیازها بالاتر باشد؛ اغلب این امتیازها از 10 هستند که می توان به یکی از پلتفرم ها اشاره کرد؛ این پلتفرم می تواند به شما در انتخاب بهترین فیلم یا حتی سریال کمک کند و شما در کنار خانواده، در خلوت خود یا حتی بهترین دوستانتان دانلود فیلم خارجی خوبی داشته باشید؛ اما لازم به ذکر است که تنها این امتیازها مربوط به دانلود فیلم خارجی دوبله فارسی نبوده و شما می توانید فیلم و سریال هایی که ساخت ایران است نیز پیدا کنید و بتوانید انتخاب خوبی در دانلود فیلم ایرانی داشته باشید؛ نام این پلتفرم IMDB است؛ اما در کنار این پلتفرم وب سایت راتن تومیتوز نیز وجود دارد که در کنار هم قرار دادن این دو پلتفرم می تواند کمک بسیار شایانی به شما بکند.

برای ادامه مطلب بر روی لینک خط اول راتن تومیتوز کلیک کنید!

  • رضا احدی
  • ۰
  • ۰

"مسا به تو صدمه می زند." هرگز چیزی به این احمقانه اینقدر ترسناک به نظر نمی رسید.

البته فقط جار جار بینکس (احمد بست) چنین چیزی می گفت. در حالی که فرنچایز جنگ ستارگان در سال‌های اخیر سعی کرده است شخصیت و دیگر عناصر سه‌گانه پیش درآمد را کم اهمیت جلوه دهد، این شخصیت به شکلی کاملاً جدید بازگشته است. این فیلم با انتشار تریلر «LEGO Star Wars: Rebuild the Galaxy» ارائه می‌شود که نشان می‌دهد کهکشان بسیار دور چگونه اجزای سازنده‌اش را با هم مخلوط می‌کند. اما وقتی آجرها دوباره به هم می‌رسند، همه چیز مثل قبل نیست، AT-ATها اکنون نشان شورش را دارند و Ewoks به شکارچیان جایزه تبدیل می‌شوند.
این اساساً یک داستان بزرگ با مضمون جنگ ستارگان «چه می‌شد اگر...» است که برای کشف ایده‌های جدید طراحی شده است. بزرگترین فاش شده دارث جار جار است که بار دیگر احمد بست صداپیشگی او را بر عهده خواهد داشت (که آینده او در مجموعه جنگ ستارگان این روزها بهتر از همیشه به نظر می رسد). به نظر می رسد یک ماجراجویی سرگرم کننده LEGO Star Wars با تعداد زیادی تخم مرغ عید پاک برای طرفداران باشد. به‌علاوه، به تئوری طولانی‌مدت طرفداران جنگ ستارگان ادای احترام می‌کند.

تئوری طرفداران دارث جار جار بینکس به دور کامل می رسد
«جنگ ستارگان: اپیزود اول - تهدید شبح» یکی از بدترین فیلم‌های جنگ ستارگان در تمام دوران است. جار جار بینکس و فرارهای مضحک او مطمئناً نقش مهمی در این شهرت دارند، اما برخی از افراد امیدوار بودند که با یک نظریه طرفداران ویروسی در مورد اینکه چگونه جار جار در تمام مدت یک لرد سیث بود، این شخصیت را نجات دهند. این تئوری اساساً فرض می‌کند که جورج لوکاس قصد داشته است جار جار بینکس بعداً در فرنچایز یک تهدید مهم باشد، حتی اگر او در ابتدا یک احمق بی‌نقص باشد. رفتار و رفتار او، طبق تز طرفداران، تماماً حقه‌ای برای دسترسی به حلقه‌های درونی شورش بود، و جار جار در نهایت به پالپاتین (یان مک دیارمید) کمک کرد تا به قدرت برسد.
تنها دلیلی که صراحتاً این اتفاق نیفتاد، به دلیل واکنش شدید طرفداران نسبت به جار جار بینکس بود... یا اینطور تئوری است. ویژه آینده جنگ ستارگان لگو به وضوح در واقعیتی اتفاق می افتد که همه چیز به هم می ریزد، و در این واقعیت جدید و بازسازی شده، جار جار بینکس شیطانی است. مطمئناً قانون نیست، اما دیدن تئوری فن در یک پروژه رسمی جالب است.

پاسخ به تریلر و Darth Jar Jar در رسانه های اجتماعی بسیار مثبت بوده است و مردم در مورد Sith Lord جدید هیپ می شوند. در X (که قبلاً توییتر نامیده می‌شد)، @Chinonso_nornor به نظر می‌رسید که برای بسیاری از طرفداران صحبت می‌کرد وقتی نوشتند: «NGL، Darth Jar Jar شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد!» حتی اگر گانگان شیطانی فقط در این ویژه وجود داشته باشد، به طرفداران این امکان را می‌دهد تا در نهایت تجربه کنند که وقتی «LEGO Star Wars: Rebuild the Galaxy» در 13 سپتامبر 2024 در Disney+ در 13 سپتامبر 2024 عرضه می‌شود، این شخصیت چقدر می‌تواند نفرت‌انگیز باشد.

  • رضا احدی
  • ۰
  • ۰

سریال جنگل آسفالت

جنگل آسفالت یک سریال تلویزیونی ایرانی در ژانر درام و جنایی به کارگردانی پژمان تیمورتاش و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه است که در نوروز 1403 از پلتفرم نماوا پخش شد.

داستان:

این سریال روایتگر قصه‌هایی به هم پیوسته از زندگی افراد مختلف در یک مجتمع مسکونی در شمال تهران است. هر کدام از این افراد با چالش‌ها و مشکلات خاص خود دست و پنجه نرم می‌کنند و زندگی آنها به تدریج با یکدیگر گره می‌خورد.

بازیگران:

جنگل آسفالت阵容 بازیگران مشهوری را به خود جلب کرده است، از جمله:

  • نوید محمدزادهدر نقش نوید، مردی که به دنبال گذشته خود است.

     

  • فرشته حسینیدر نقش لاله، دختری که درگیر مشکلات خانوادگی است.

     

  • مریلا زارعیدر نقش مهری، زنی که رازهای تاریکی را در گذشته خود دارد.

     

  • امیر جعفریدر نقش ناصر، مردی که درگیر معاملات پنهانی است.

     

  • ریما رامین‌فردر نقش سارا، زنی که به دنبال استقلال خود است.

     

  • حامد بهداددر نقش مهراد، مردی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر است.

     

  • مهتاب ثالثی در نقش سارا، زنی که درگیر مشکلات مالی است.

  • پژمان جمشیدیدر نقش پژمان، مردی که به دنبال موفقیت در شغل خود است.

     

نقدها:

جنگل آسفالت نقدهای مثبتی را از منتقدان دریافت کرد. آنها از بازی‌های قوی بازیگران، کارگردانی خوب پژمان تیمورتاش و داستان جذاب و پرکشش آن تمجید کردند.

برخی از منتقدان معتقد بودند که سریال کمی طولانی است و می‌توانست در قسمت‌های کمتری روایت شود.

با این حال، جنگل آسفالت به عنوان یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های نوروز 1403 شناخته شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

اگر به دنبال یک سریال ایرانی جذاب و پر از رمز و راز هستید، جنگل آسفالت را به شما پیشنهاد می‌کنم.

نکاتی در مورد سریال:

  • تعداد قسمت‌ها: 20 قسمت
  • ژانر: درام، جنایی
  • کارگردان: پژمان تیمورتاش
  • تهیه‌کننده: اسماعیل عفیفه
  • پلتفرم پخش: نماوا

امیدوارم این اطلاعات برایتان مفید بوده باشد.

  • رضا احدی
  • ۰
  • ۰

Alice in Borderland فصل 3 در حال پخش در نتفلیکس است، و در حالی که اطلاعات کمی در مورد فصل بعدی داستان پس از پایان فصل 2 وجود دارد، در حال حاضر انتظارات زیادی برای بازگشت سریال وجود دارد. همانطور که آریسو و دیگران تصور می کردند، شکست دادن تمام بازی های Face Card در Alice in Borderland کلید دریافت پاسخ های بیشتر در مورد آن جهان بود. در پایان فصل دوم Alice in Borderland، شخصیت‌های اصلی در دنیای واقعی از خواب بیدار شدند، یک افشاگری تکان دهنده که می‌توانست سریال را به پایان برساند. داستان آریسو و اوساگی در نتفلیکس هنوز به پایان نرسیده است، زیرا تایید شده است که فصل 3 آلیس در سرزمین مرزی در راه است.

فینال فصل دوم Alice in Borderland کاملاً به مانگای اصلی وفادار بود، که همچنین با بیدار شدن آریسو و دیگران در دنیای واقعی پس از گذراندن دقیقاً یک دقیقه با قلب متوقف می‌شود. فصل 3 Alice in Borderland اکنون که منابع اصلی خود را تمام کرده است، باید در جهت خود منشعب شود، اما تأیید شده است که سریال برای فصل دیگری در نتفلیکس بازخواهد گشت.

جدیدترین اخبار فصل سوم Alice In Borderland
آخرین اخبار فصل 3 Alice in Borderland در سپتامبر 2023 منتشر شد، نه ماه پس از ورود فصل دوم به نتفلیکس. پس از تقریبا یک سال گمانه زنی در مورد آینده سریال، نتفلیکس تایید کرد که Alice in Borderland برای فصل سوم (از طریق Deadline) تمدید شده است. این خبر را مینیونگ کیم، معاون نتفلیکس از محتوای APAC، در سخنرانی APOS خود در مورد "آینده سرگرمی ژاپنی" اعلام کرد.

در حالی که تمدید فصل 3 سریال Alice in Borderland خبر فوق‌العاده خوش‌آمدی است، چیز دیگری در مورد آینده سریال لایو اکشن ژاپنی سورئال به اشتراک گذاشته شده است. این شامل زمانی است که می توان تاریخ انتشار را انتظار داشت. با این حال، کیم فاش کرد که کنتو یامازاکی و تائو تسوچیا هر دو نقش خود را بازی خواهند کرد. کارگردانی فصل سوم نیز توسط Shinsuke Sato کارگردان Alice in Borderland خواهد بود.

Alice In Borderland برای فصل 3 تمدید شد
Alice in Borderland برای فصل 3 توسط نتفلیکس تمدید شد. این اعلامیه در سپتامبر 2023 همراه با تایید اینکه کنتو یامازاکی و تائو تسوچیا به عنوان آریسو و اوساگی باز خواهند گشت، اعلام شد. اطلاعات بسیار کمی خارج از تایید به اشتراک گذاشته شد و مشخص نیست که توسعه و تولید Alice in Borderland چه زمانی به طور جدی آغاز می شود.

بازیگران فصل سوم Alice In Borderland
تاکنون تنها دو بازیگر تایید شده برای سریال Alice in Borderland فصل 3 وجود داشته است. کنتو یامازاکی (آخرین شات اتم، دکتر خوب) به عنوان آریسو که شیفته بازی های ویدیویی است، بازخواهد گشت. تائو تسوچیا (دریم استیج، تراژدی دبلیو) به او به عنوان کوهنورد بی باک و عاشق اوساگی می‌پیوندد. خارج از جفت اصلی هیچ بازیگری برای فصل 3 Alice in Borderland تایید نشده است.

با توجه به اینکه فصل 2 با بازگشت آریسو به دنیای واقعی به پایان رسید، و مانگای اصلی توسط هارو آسو در همان نقطه به پایان رسید، پیش بینی اینکه چه کسی برای فصل بعد باز خواهد گشت غیرممکن است. وضوح بیشتر بازیگران احتمالاً به محض شروع تولید به سرعت به دست خواهد آمد.
داستان فصل 3 Alice In Borderland: What Season 2 Sets Up
در حالی که قسمت پایانی فصل دوم آلیس در سرزمین مرزی پایان مانگا را کاملاً اقتباس کرده بود، سریال یک شرور بالقوه جدید را برای داستان فصل 3 آلیس در سرزمین مرزی مورد آزار و اذیت قرار داد. در سرتاسر بازی‌های نبرد رویال آلیس در سرزمین مرزی، هرگز یک بازی با ورق جوکر پیدا نشد. در مانگا، جوکر نماینده فریمن است، کسی که مسئول بازگرداندن آریسو و دیگران به دنیای واقعی است. با این حال، فصل دوم Alice in Borderland از نتفلیکس با یک عکس شوم از کارت جوکر در دنیای واقعی به پایان رسید. بنابراین، فصل 3 Alice in Borderland می تواند یک داستان اصلی بازی با ورق جوکر داشته باشد.

با توجه به اینکه فصل دوم Alice in Borderland کاملاً مشابه پایان مانگای Alice in Borderland به پایان می رسد، فصل 3 Alice in Borderland فقط دو گزینه در مورد چگونگی ادامه داستان دارد. یکی از آنها اقتباس از مانگای Alice in Borderland Retry است که چند سال پس از وقایع Alice in Borderland اتفاق می افتد و آریسو را می بیند که به Borderland بازمی گردد. گزینه دیگر ایجاد یک داستان اصلی برای ساخت آریسو از جایی است که فصل دوم Alice in Borderland به پایان رسید. با این حال، این به معنای انحراف بزرگ از مانگای اصلی فصل 3 Alice in Borderland است.

  • رضا احدی
  • ۰
  • ۰

فیلم اقتباسی چیست؟

فیلم اقتباسی به فیلمی گفته می‌ شود که بر اساس یک اثر موجود دیگر مانند کتاب، داستان کوتاه، نمایشنامه، شعر، کمیک بوک، یا حتی فیلم دیگری ساخته شده باشد. در واقع، فیلمساز از ایده‌ ها، شخصیت‌ ها، داستان یا دنیای اثر اصلی برای خلق اثر جدید خود استفاده می‌ کند. اقتباس می‌ تواند به صورت وفادارانه به اثر اصلی انجام شود و یا اینکه تغییرات و تفاسیر جدیدی از آن ارائه شود.

دلایل ساخت فیلم اقتباسی:

  • محبوبیت اثر اصلی: بسیاری از فیلم‌ های اقتباسی بر اساس کتاب‌ ها یا داستان‌ های محبوبی ساخته می‌ شوند که مخاطبان زیادی دارند. این امر می‌ تواند به جذب مخاطب برای فیلم و موفقیت تجاری آن کمک کند.
  • کیفیت داستان و شخصیت‌ ها: آثار اقتباسی از داستان‌ ها و شخصیت‌ های قوی و جذاب بهره می‌ برند که می‌ توانند پایه و اساس یک فیلم خوب را تشکیل دهند.
  • فرصتی برای تفسیر جدید: فیلمسازان می‌ توانند با اقتباس از یک اثر موجود، تفسیر و دیدگاه خود را از آن ارائه دهند و ایده‌ های جدیدی را به داستان اضافه کنند.

انواع فیلم‌ های اقتباسی:

  • اقتباس‌ های وفادار: این نوع فیلم‌ ها تا حد زیادی به داستان و شخصیت‌ های اثر اصلی پایبند هستند و سعی می‌ کنند تجربه مشابهی را برای مخاطب رقم بزنند.
  • اقتباس‌ های آزاد: در این نوع فیلم‌ ها، فیلمساز تغییرات بیشتری در داستان و شخصیت‌ ها اعمال می‌ کند و ممکن است ایده‌ ها و مضامین جدیدی را به آن اضافه کند.
  • پیش‌ درآمد و دنباله: این نوع فیلم‌ ها داستان را قبل یا بعد از وقایع اثر اصلی روایت می‌ کنند و می‌ توانند شخصیت‌ ها و دنیای آن را بیشتر گسترش دهند.
  • بازسازی: این نوع فیلم‌ ها نسخه جدیدی از یک فیلم قدیمی هستند و سعی می‌ کنند با استفاده از تکنولوژی و ایده‌ های جدید، داستان را دوباره روایت کنند.
  • رضا احدی
  • ۰
  • ۰

پسر و مرغ ماهی خوار (The Boy and the Heron) یک فیلم انیمه ژاپنی در ژانر فانتزی و ماجراجویی است که در سال 2021 به کارگردانی هایائو میازاکی و نویسندگی هایائو میازاکی و مایوکو تاناکا منتشر شد. این فیلم آخرین ساخته میازاکی پس از بازنشستگی او در سال 2013 است.

داستان

داستان فیلم پسر و مرغ ماهی خوار در دوران جنگ جهانی دوم در ژاپن اتفاق می‌افتد. پسری به نام آمانو در یک شهر ساحلی کوچک با مادرش زندگی می‌کند. پدر آمانو در جنگ مفقود شده است و او با خاطرات مادربزرگش که درگذشته است، زندگی می‌کند. یک روز، آمانو در حین کاوش در جنگل، با یک مرغ ماهی خوار که بالش زخمی شده است، ملاقات می‌کند. آمانو مرغ ماهی خوار را به خانه خود می‌برد و از او مراقبت می‌کند.

با گذشت زمان، آمانو و مرغ ماهی خوار دوستی عمیقی با یکدیگر پیدا می‌کنند. مرغ ماهی خوار به آمانو کمک می‌کند تا با غم و اندوه از دست دادن پدرش کنار بیاید و به او امید و شادی را دوباره می‌آموزد. اما یک روز، مرغ ماهی خوار مجبور می‌شود که به دنیای خود بازگردد. آمانو باید با جدایی از دوست خود کنار بیاید و یاد بگیرد که چگونه در دنیای بدون او زندگی کند.

شخصیت‌ها

آمانو: پسری 10 ساله که با مادرش زندگی می‌کند.
مرغ ماهی خوار: پرنده‌ای که بالش زخمی شده است و با آمانو دوست می‌شود.
مادر آمانو: زنی که به تنهایی از پسرش مراقبت می‌کند.
مادربزرگ آمانو: زنی که درگذشته است و آمانو خاطرات او را زنده نگه می‌دارد.
نکات مثبت

داستان زیبا و احساسی: فیلم پسر و مرغ ماهی خوار داستانی زیبا و احساسی دارد که درباره دوستی، غم و اندوه، امید و شادی است.
انیمیشن شگفت‌انگیز: این فیلم از انیمیشن‌های شگفت‌انگیز و چشم‌نوازی بهره می‌برد که دنیای فیلم را به طور واقعی به تصویر می‌کشد.
موسیقی متن دلنشین: موسیقی متن فیلم پسر و مرغ ماهی خوار دلنشین و تاثیرگذار است و به زیبایی حس و حال فیلم را به مخاطب منتقل می‌کند.
نکات منفی

ریتم کند: برخی از منتقدان معتقدند که ریتم فیلم پسر و مرغ ماهی خوار کند است و ممکن است برای همه مخاطبان جذاب نباشد.
پیام کلیشه‌ای: برخی دیگر از منتقدان معتقدند که پیام کلی فیلم پسر و مرغ ماهی خوار کلیشه‌ای است و چیز جدیدی برای ارائه ندارد.
نقدها

فیلم پسر و مرغ ماهی خوار با نقدهای مثبتی از منتقدان روبرو شد. منتقدان داستان زیبا، انیمیشن شگفت‌انگیز و موسیقی متن دلنشین فیلم را تحسین کردند. اما برخی از منتقدان معتقد بودند که ریتم فیلم کند و پیام آن کلیشه‌ای است.

  • رضا احدی
  • ۰
  • ۰

جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم ، یکی از جوایز معتبر و ارزشمند در آکادمی اسکار است که به بهترین دستاورد در آهنگسازی موسیقی متن فیلم‌ ها تعلق می‌ گیرد. این جایزه به طور خاص به آهنگساز یا تیمی از آهنگسازان تعلق می‌ گیرد که موسیقی متن اصلی یک فیلم را خلق کرده‌ اند. زیبایی تمامی المان های تشکیل دهنده یک فیلم در کنار یکدیگر موجب در آمد بیشتر تهیه کننده و سازنندگان محتوا خواهد شد که از جمله روش های درآمدزایی ایشان میتوان به دانلود فیلم توسط کاربران اشاره کرد. در اینجا به طور خلاصه به مراحل کلی نحوه برنده شدن این جایزه اشاره می‌ کنیم:

واجد شرایط بودن: 

  • فیلم باید در ایالات متحده برای اکران عمومی به نمایش درآمده باشد و حداقل ۴۰ دقیقه از موسیقی اصلی را شامل شود.
  • موسیقی متن باید توسط آهنگساز یا تیمی از آهنگسازان خلق شده باشد و قبلاً منتشر نشده باشد.
  • فیلم باید توسط آکادمی اسکار واجد شرایط شناخته شود.

نامزد شدن فیلم در جشنواره:

  • اعضای شاخه موسیقی آکادمی اسکار به تماشای فیلم‌ های واجد شرایط می‌ نشینند و به موسیقی متن آنها امتیاز می‌ دهند.
  • بر اساس این امتیازات، ۵ نامزد نهایی برای دریافت جایزه بهترین موسیقی فیلم انتخاب می‌ شوند.

در نهایت رای گیری:

  • اعضای شاخه موسیقی آکادمی اسکار به هر یک از ۵ نامزد نهایی رای می‌ دهند.
  • آهنگسازی که بیشترین رای را به دست آورد، برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم می‌ شود.
  • رضا احدی
  • ۰
  • ۰

جوایز آکادمی که عموما به عنوان اسکار شناخته می شوند، جوایزی برای شایستگی هنری و فنی در صنعت فیلم سازی به عنوان معتبرترین و مهم ترین جوایز در صنعت سینما در سراسر جهان می باشند. این جوایز سالانه توسط آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک (AMPAS) اعطا می‌شوند.

آکادمی علوم و هنرهای سینماAcademy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS):
آکادمی تصاویر متحرک، سازمانی غیردولتی واقع در بورلی هیلز است که در سال ۱۹۲۷ میلادی در ایالات متحد آمریکا تاسیس شد. تمامی اعضای آکادمی از پرسابقه‌ترین دست ‌اندرکاران صنعت سینما هستند. از وظایف آکادمی، برگزیدن نامزدها و برندگان جوایز اسکار، تحقیقات در زمینه پیشرفت صنعت سینما، توسعه علمی، آموزشی و ارتقای شغلی دست‌اندرکاران صنعت سینما است.

آکادمی دارای بیش از ۶٬۰۰۰ عضو از دست‌اندرکاران صنعت سینما می باشد. با وجود اینکه اکثر اعضای آکادمی در ایالات متحد آمریکا ساکن هستند، اما بسیاری از اعضای آکادمی دارای ملیت‌های متعدد هستند و در کشورهای مختلف ساکن می‌باشند.

مجسمه اسکار
مجسمه اسکار

به برندگان دسته های مختلف، یک کپی از یک تندیس طلایی به عنوان جایزه اهدا می شود که به طور رسمی آن را “جایزه شایستگی آکادمی” می نامند. اگرچه بیشتر با نام مستعار “اسکار” نامیده می شود. این مجسمه شوالیه ای را به تصویر می کشد که به سبک آرت دکو ارائه شده است. مجسمه اسکار نزدیک به 34 سانتی متر ارتفاع و 3 کیلو و 850 گرم وزن دارد. جنس آن از برنز با روکش طلای 24 عیار می باشد؛ اما ارزش قیمتی آن مجسمه ملاک نیست بلکه جایگاه فیلمی که می تواند این جایزه را دریافت کند ملاک است؛ در ادامه لیستی از فیلم های ایرانی که توانستند در این رقابت برنده بشوند را برای شما می آوریم تا در کنار دانلود فیلم خارجی به دانلود فیلم ایرانی نیز بپردازید.

لیست فیلم های ایرانی برای جایزه اسکار
عنوان فیلم    عنوان انگلیسی    کارگردان    نتیجه
نفس عمیق    Deep Breath    پرویز شهبازی    پذیرفته نشد
نفس    Breath    نرگس آبیار    پذیرفته نشد
میم مثل مادر    M for Mother    رسول ملاقلی‌پور    پذیرفته نشد
من ترانه ۱۵ سال دارم    I’m Taraneh, 15    رسول صدرعاملی    پذیرفته نشد
محمد رسول‌الله    Muhammad: The Messenger of God    مجید مجیدی    پذیرفته نشد
لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند    Turtles Can Fly    بهمن قبادی    پذیرفته نشد
فروشنده    The Salesman    اصغر فرهادی    برنده اسکار
جدایی نادر از سیمین    A Separation    اصغر فرهادی    برنده اسکار
بچه‌های آسمان    Children of Heaven    مجید مجیدی    پذیرفته شد
در ادامه در مورد فیلم هایی که درخشان بوده اند نیز می پردازیم:

جدایی نادر از سیمین
یک ازدواج آشفته در مواجهه با سیستم قضایی خاص کشور یکی دیگر از شاهکارهای فرهادی، تحسین شده‌ترین فیلم در تاریخ سینمای ایران است که توانست اولین جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را برای ایران به ارمغان بیاورد. این فیلم با روایتی هیجان‌انگیز، نامزد بهترین فیلم‌نامه‌ی اصلی هم بود که مخاطب را تا پایان نتیجه‌گیری ناخوشایند خود درگیر می‌کند.

فروشنده
زن و شوهری جوان به دلیل تخریب ساختمان نزدیک محل سکونتشان مجبور به جابه‌جایی سریع به خانه‌ای دیگر می‌شوند که قبل از آن‌ها زنی بدکاره در آنجا زندگی می‌کرده. اتفاقات ناگواری پس از ورود این زوج به خانه‌ی جدید رخ می‌دهد که داستان اصلی فیلم فروشنده را شکل می‌دهد.

درباره‌ی الی
در درام پرتنش فرهادی، شاهد سفر چند دوست همراه با خانواده‌شان به شمال هستیم که رفته‌رفته به یک داستان مرموز اما ظریف تبدیل می‌شود. فیلم روایتگر یک ماجرای جذاب و غیرمنتظره است که بیننده را برای لحظاتی میخکوب می‌کند.

باران
با نگاهی به گروه‌های مختلف قومی که در ایران با هم زندگی می‌کنند، فیلم داستان عاشقانه‌ای را بین یک مرد ایرانی و زن جوان افغان دنبال می‌کند که برای کار کردن باید خود را مرد جلوه دهد. مجیدی با اجرای یک عملکرد واقعا طبیعی از بازیگرانش، صدای شخصیت قهرمان تقریبا خاموش فیلمش می‌شود، زنی که گرفتار سیستم مردسالارانه‌ی دنیایی است که در آن زندگی می‌کند.

بچه‌ های آسمان
اولین فیلم ایرانی نامزد اسکار، مشهورترین اثر مجیدی است. معصومیت در این داستان شیرین موج می‌زند که درباره‌ی دو خواهر و برادر از یک خانواده‌ی طبقه‌ی کارگر است که می‌خواهند با یک جفت کفش سر کنند. ماجراجویی آن‌ها درس‌های ارزشمندی از زندگی ارائه می‌دهد که در سکانس‌هایی دلگرم کننده و عمیق جای داده شدند. این فیلم بی شک یک کلاسیک به یاد ماندنی است.

کلوز‌آپ (نمای نزدیک)
در یکی از بزرگترین نمونه‌های تلفیق واقعیت و داستان به روش‌های تقریبا یکپارچه، عباس کیارستمی سؤالات پیچیده‌ای درباره‌ی هویت مطرح می‌کند. یک علاقه‌مند به فیلم، خود را به جای کارگردان محبوبش یعنی محسن مخملباف جا می‌زند. یک سری اتفاقات در حالی که او قصد دارد فیلم جعلی خود را برنامه‌ریزی کند، رخ می‌دهد. به طرز حیرت‌انگیزی فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و افراد واقعی در آن بازی می‌کنند.

رنگ خدا
پسر جوان نابینایی که اگرچه توسط پدرش ترد شده، اما از زیبایی طبیعت خوشحال می‌شود و سعی می‌کند معنای مبارزات خود را با کمک مربی با همان شرایط درک کند. این فیلم نمایش خیره‌کننده‌ی مناظر روستایی است و با ظرافت هرچه تمام‌تر بیننده را درگیر نگرانی‌های فلسفی می‌کند. فیلم شاعرانه‌ی مجیدی، حکمت را به طرز شگفت‌انگیزی بی‌ادعا نشان می‌دهد.

گاو
این اثر سیاه و سفید که نقطه‌ی عطفی در تاریخ سینمایی کشور محسوب می‌شود، حول وفاداری یک مرد به گاوش و چگونگی جنون او از ناپدید شدن گاو را به تصویر می‌کشد. فیلم گاو داستان کنایی از شرایط زندگی مردم آن روزگار است. مهرجویی استاد فیلم‌های ساده و پر مغز است که می‌تواند سبک‌های زندگی سنتی کشور را به شکل برجسته نشان دهد.

چهارشنبه‌ سوری
درگیری‌های خانوادگی در طبقه‌ی متوسط تخصص فرهادی است و این درام که در زمان چهرشنبه‌سوری رخ می‌دهد، از این قاعده مستثنی نیست. وقتی دختری که برای تامین هزینه‌ی عروسی‌اش، مشغول تمیزکاری در خانه‌ی یک خانواده می‌شود، اسرار آن‌ها با تعامل و برخوردها شروع به فاش شدن می‌کند.

هامون
در این فیلم که تحت تأثیر کمدی فروتنانه و سکانس‌های رویای تلخ و درام‌پردازی مهرجویی بر روابط پوسیده‌ی هامون است، شاهد داستان تاجری که امیدوار است نویسنده شود و همسر نقاش او مهشید هستیم. حمید هامون همسرش را دیوانه‌وار دوست دارد اما به دلیل نداشتن تعادل روانی، همسرش قصد جدایی دارد. این فیلم ۲۴ ساعت از زندگی این دو را روایت می‌کند که بین واقعیت و خیال در رفت و آمد است.

  • رضا احدی
  • ۰
  • ۰

امسال با ورود درام‌های موردانتظار متعددی مانند Parasyte: The Grey، A Shop for Killers و Queen of Tears، بهشت سریال های کره ای برای بسیاری از طرفداران بوده است. از آنجایی که درام‌ها ژانرهای مختلفی را با هم ترکیب می‌کنند، اکثر دوستداران درام K تا کنون از فهرست سال، که شامل بسیاری از ورودی‌های جذاب‌تر در آینده است، راضی بوده‌اند. در حالی که آوریل 2024 شاهد عرضه‌های پیش‌بینی‌شده‌ای مانند Lovely Runner، Blood Free و Goodbye Earth بوده است، می 2024 به همان اندازه امیدوارکننده به نظر می‌رسد و مجموعه‌ای از درام‌ها قرار است منتشر شوند. اینها از درام های عاشقانه سنتی گرفته تا تریلرهایی که طیف گسترده ای از مخاطبان را در کره جنوبی و خارج از کشور جذاب می کند، متفاوت است. بنابراین، بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا لیستی از هر درام کره ای که در ماه می 2024 منتشر می شود، آورده شده است. خانواده غیر معمول طرفداران همیشه درام‌های K-fantasy عاشقانه را می‌پسندند، که معمولاً عناصر ماوراء طبیعی را با رمانتیک بین شخصیت‌های اصلی ترکیب می‌کنند. برخی از معروف‌ترین درام‌هایی که این موضوع را نشان می‌دهند عبارتند از Hotel Del Luna، Alchemy of Souls، و Goblin. خانواده غیرعادی یک درام فانتزی ماوراء الطبیعه است که داستانی عاشقانه از دو روح گمشده را نیز دارد. این درام با بازی جانگ کی یونگ و چون وو هی، زندگی بوک گوی جو و دو دا هه را دنبال می کند که خانواده اولی سابقه به ارث بردن قدرت های ماوراء طبیعی دارند و دومی یک دختر عادی است. بوک گوی جو علیرغم داشتن توانایی سفر به گذشته که فقط زمانی کار می کند که خوشحال باشد، زمانی که شروع به مقابله با افسردگی می کند، قدرت های ماوراء طبیعی خود را از دست می دهد. با این حال، هنگامی که او با دو دا هی ملاقات می کند، زندگی او تغییر غیرمنتظره ای پیدا می کند زیرا ممکن است کلید خوشبختی او و ادامه حیات تبار خانوادگی اش را در دست داشته باشد. The Atypical Family در تاریخ 4 می از نتفلیکس منتشر خواهد شد. تصادف در Crash یکی از متمایزترین درام های K است که در سال 2024 عرضه می شود، با فرضیه و بازیگران جذاب آن به عنوان ویژگی های تعیین کننده آن عمل می کند. لی مین کی و کوان سان یانگ با بازی لی مین کی و کوان سان یانگ و روایت تیم تحقیقات جرایم ترافیکی (TCI) را دنبال می کند که صرفاً به جرایم خودرویی مانند کلاهبرداری بیمه ای و تصادفات رانندگی می پردازد. هنگامی که چا یون هو، یک افسر KAIST، با مین سو هی، یک افسر باس با شخصیت سرد و مهارت های قضاوتی گرم، برای بررسی یک سری جرایم غیرمعمول ترافیکی همکاری می کنند، بخش شاهد افزایش قابل توجهی در احترام، قدردانی و... مهمتر از همه، حجم کار کراش یک کمدی-درام معمایی است که بر روی روابط همکاران تمرکز دارد و در عین حال پیامی مثبت را به مخاطب منتقل می کند. این درام در ENA نمایش داده می شود و از تاریخ 6 می برای پخش در دیزنی پلاس در مناطق منتخب در دسترس خواهد بود. عاشقانه نیمه شب در هاگوون معمولاً در درام‌های K به دلیل جنجال‌هایی که می‌تواند همراه با آن باشد، از عاشقانه‌های فاصله سنی اجتناب می‌شود، با این حال، در برخی موارد، این درام‌ها بیش از آنچه که بیشتر مردم تصور می‌کنند به مخاطبان درباره عشق خالص آموزش می‌دهند. The Midnight Romance in Hagwon، با بازی Wi Ha Joon و Jung Ryeo Won، لی جون هو را دنبال می کند که پس از ترک یک حرفه شرکتی برجسته به آکادمی جایی که در آن تحصیل کرده بود بازمی گردد. او عاشق مربی زبان کره ای خود، سئو هی جین، از زمانی بود که 10 سال پیش به او کمک کرد تا وارد یک دانشگاه معتبر شود و به عنوان معلم به آکادمی پیوست تا به این امید که احساساتش را اعتراف کند. Midnight Romance in Hagwon یک درام معمولی 16 قسمتی خواهد بود که از 11 مه به صورت هفتگی از TVING پخش می شود. مشخص نیست که کدام ارائه دهنده استریم حقوق را به دست خواهد آورد تا آن را در اختیار مخاطبان بین المللی قرار دهد. نمایش 8 همانطور که توسط Physical: 100 و The Devil's Plan ثابت شده است، برنامه های تلویزیونی واقعی کره ای ایده های منحصر به فردی را ارائه می دهند. اگر از هر یک از این نمایش‌ها لذت برده‌اید، سریال واقعیت جدید The 8 Show را دوست خواهید داشت. در این مجموعه، هشت شرکت کننده انتخاب می شوند تا 100 روز را در استودیویی بگذرانند که با دیوارهای سیمانی احاطه شده است. اگر آنها بتوانند برای تمام مدت باقی بمانند، اجازه دارند پول جایزه را به طور مساوی تقسیم کنند، اما همه چیز در داخل 1000 برابر بیشتر است، یعنی هر چیزی که از نظر مایحتاج مانند آب و غذا بخرند، از پول جایزه کسر می شود. در این نمایش واریته واقعیت، شرکت کنندگان باید باهوش و با یکدیگر همکاری کنند تا ضمن زنده ماندن تا آخرین روز، جایزه برنده را خالی نکنند. The 8 Show شامل هشت قسمت است که هر قسمت یک ساعت طول می کشد و در 17 می 2024 در نتفلیکس پخش خواهد شد.

در حالی که درام‌های فوق‌الذکر جزو جذاب‌ترین عناوین ماه می 2024 هستند، در اینجا لیستی از درام‌های کره‌ای باقی‌مانده وجود دارد که باید منتظر آنها باشیم:

صادقانه صحبت کردن (4 مه)
جرات کن مرا دوست داشته باش (13 مه)
عمو سامسیک (15 مه)
جوخه قتل نه چندان قدرتمند، اما جذاب (22 مه)
اتصال (24 مه)

  • رضا احدی